Odata cu sosirea Formulei 1 pe taram european incepe si al cincilea sezon de GP3.
Dintre primii 4 campioni, 3 sunt titulari in F1 (Gutierrez, Bottas, Kvyat), doar Mitch Evans fiind inca in GP2.
Fata de promotia 2013, am pierdut piloti de calibru, precum Korjus, Vainio, Regalia, Ellinas sau Sainz Jr.
Ca de obicei, platoul este 50-50, un cocktail interesant de piloti de perspectiva si simpli platitori. Echipele de top reusesc sa aduca nume valoroase pe toate cele 3 monoposturi, in timp ce codasii au nevoie de 1-2 platitori pentru a sustine structura si pregatirea unui asalt la victorie cu un prim pilot meritoriu. Fenomenul este amplificat de regulamentul cu 3 masini/echipa, insa diferentele de material tehnic si uman sunt destul de mici (spre deosebire de GP2), astfel incat nu se creaza ecarturi foarte mari intre piloti. In plus, cursele scurte si fara opriri la boxe redus posibilitatea prinderii pilotilor intarziati.
In consecinta, se pot distinge o duzina de nume care vor fi, cel mai probabil, in fruntea curselor din acest sezon. Sa-i analizam mai de aproape pe protagonisti.
Favoriti la titlu:
– Alex Fontana (ART)
In 2011 a castigat F3 Open si a facut cateva curse cu Jenzer in GP3, in 2012 a concurat in defuncta Formula 2 si din nou in GP3 cu Jenzer pe final de sezon, iar anul trecut a ramas doar in GP3, facand sezon complet cu elvetienii. E rapid, a fost promovat in cea mai buna echipa si n-ar trebui sa aiba probleme cu Dino Zamparelli, un pilot slab si mai ales inconstant. Kirchhofer poate reprezenta un pericol, deoarece in GP3 s-a dovedit si in trecut ca debutantii se adapteaza rapid (cel mai recent exemplu fiind Daniil Kvyat, campion anul trecut, desi era rookie).
– Nick Yelloly (Status)
Carlin ramane tributara strategiei 2+1, 2 piloti pe filiera si un platitor, iar promitatorii Lynn si Berstorff au facut ca Yelloly sa nu mai aiba loc. Experimentat, porneste totusi cu un dezavantaj tehnic, dat fiind ca de vreo 2 ani Status nu s-a mai vazut in fata (epoca Wickens e departe). Felul in care Alexander Sims l-a dominat venind doar cateva curse i-a afectat cota, iar acum are multe de demonstrat.
– Dean Stoneman (Manor)
A invins in Formula 2 (desi concurenta era slaba acolo), a invins cancerul, apoi a revenit incet-incet in curse. Un caracter absolut special, merita tot ce e mai bun si e un favorit al fanilor (pe model Zanardi). Marussia Manor a fost capabila mereu sa puna la punct macar o masina competitiva (pentru Tio Ellinas in ultima vreme), iar Stoneman se va impune rapid ca prim-pilot al echipei, dat fiind ca Patrick Kujala si mai ales Ryan Cullen n-au dovedit prea multe anul trecut…
Batalia debutantilor:
– Marvin Kirchhofer (ART)
Un palmares incredibil la nivel national, in Germania, vine la cea mai buna echipa, categoric va fi un pilot de urmarit. Mai degraba un Nico Hulkenberg decat un Daniel Abt. Sky’s the limit, dar titlul neoficial de rookie of the year e un obiectiv realist.
Season | Series | Team | Races | Wins | Poles | F.L. | Podiums | Points | Position |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | ADAC Formel Masters | Lotus | 23 | 9 | 7 | 8 | 16 | 329 | 1st |
2013 | German Formula Three | Lotus | 26 | 13 | 13 | 17 | 25 | 511 | 1st |
– Santiago Urrutia (Koiranen)
Remarcabil anul trecut in F3 Open, uruguayanul este pariul meu si al fratilor Koiranen pentru acest sezon. In echipa nu are rivali (Carmen Jorda si Jimmy Erikson au fost mereu inchizatori de pluton), echipa este suficient de buna (cam a treia ca valoare) si ma astept sa fie un rival solid pentru Kirchhofer in disputa novicilor.
– Alex Lynn (Carlin)
Nu atat de grozav in F3 anul trecut, unde a cules de obicei firimiturile colegului Marciello, Lynn vine la Carlin, unde se aplica adesea principiul “bun, rau, britanic sa fie”. Susotelile promovate de Alex anul trecut cum ca Raffaele era favorizat datorita conexiunii italiene Prema-Ferrari ar putea sa fie confirmate sau infirmate in acest sezon. De obicei s-a dovedit destul de inconstant, dar poate batranul Trevor va mai face retusuri, lucrand la mentalul tanarului pilot englez.
– Matheo Tuscher (Jenzer)
Multi isi aduc aminte de victoriile sale la 15 ani in F2. Un pilot talentat, dar cu probleme financiare anul trecut. Conexiunea elvetiana i-a aruncat un colac de salvare (daca Niederhauser a plecat la mai bine, era loc macar de unul de-al casei), iar Matheo s-ar putea sa il apuce cu ambele maini si sa arate performantele asteptate. Mai ales cu o echipa concentrata pe el, nu pe “sponsorul” Fong sau pe Varhaug, pilot de pluton, deloc stralucitor in multele sale tentative.
Veteranii:
– Robert Visoiu (Arden)
Nu mai are nicio scuza. Echipa de top, performantele sale sunt dictate adesea de sesiuni de calificari destul de slabe sau de probleme in primul tur. Victoriile sale au venit mereu in cursa a doua si s-au datorat grilei inversate. Arata mereu bine in curse si avanseaza in pluton, dar cu masinile de GP3 depasirile sunt dificile, iar anul trecut dupa cursa de la Barcelona (unde Robert a aratat o excelenta gestiune a pneurilor, dar restul plutonului s-a plans), Pirelli a adus un pneu mega-hard cu care pilotii ar putea face un sezon intreg probabil, iar Visoiu a mai pierdut un avantaj.
– Patric Niederhauser (Arden)
In aceeasi situatie ca si Robert, redevine coechipierul romanului, dupa ce au impartit garajul si in 2012 la Jenzer. Are noroc ca Red Bull n-a reusit sa impuna doi piloti la Arden anul acesta (desi o are in GP3 pe filiera si pe domnisoara Visser), preferand experienta elvetianului. Ar trebui sa se bata la titlu, deoarece nici el nu va mai primi multe sanse.
Curiozitati:
– Jann Mardenborough (Arden)
Toata lumea asteapta sa vada ce poate “pilotul de pe Playstation”. Anul trecut n-a reusit sa impresioneze in F3, dar dovedeste cum o filiera solida te poate propulsa inaintea altora care poate au mai multe merite. Vorbind strict de britanici, era in urma lui Josh Hill mereu, si iata …
– Beitske Visser (Hilmer)
Red Bull ne propune si o domnisoara in GP3, care a aratat mult mai bine in formulele inferioare. Am urmarit-o si in prima cursa de Formula Renault 3.5 de la Monza, unde s-a aratat foarte combativa. Verdict: va fi mai in fata decat predecesoarele Piria si Jorda.
– Richie Stanaway (Status)
Un pilot foarte interesant din Noua Zeelanda, care a invins in 2011 in GP3 la prima sa prezenta, tocmai la Spa, dupa ce isi asigurase titlul in F3 germana. A facut un mic ocol in cariera, trecand prin Supercupa Porsche si pe la Aston Martin (WEC, Rolex Sports Car Series), iar acum revine in cursele de monoposturi. Un all-rounder de tip Alexander Sims, acum chiar in masina condusa de Sims anul trecut !
Barcelona – cursa 1: sambata 18:20, cursa 2: duminica 10:25