Istoria sponsorizărilor ep.5: instituții bancare

Prezența la nivel mondial, expunerea la ore de vârf duminică după amiază pe micile ecrane și diversitatea categoriilor sociale care urmăresc cursele motorizate au făcut ca instituțiile financiare să ia în calcul prezența pe mașinile de curse. Deși nu cel mai potrivit vector de imagine pentru „rechinii finanțelor”, motivele de mai sus și asocierea cu dorința de a fi cel mai bun i-au făcut pe bancheri să investească ocazional, dar cu dărnicie în motorsport.

First National City

Actuala Citibank, una dintre cele mai vechi bănci din New York, a fost prima bancă prezentă în Formula 1 între anii 1974-1978, cu logo-ul afișat pe mașinile americane Penske, apoi pe Ensign și Tyrrell. Colaborarea cu Penske a început în 1974, iar în 1976 echipa s-a numit chiar Citibank Team Penske. La Ensign, banca a adus fonduri din poziția de sponsor secundar în 1976, ambele colaborări fiind suspendate la începutul lui 1977, când mai-marii băncii au trecut în tabăra lui Ken Tyrrell, modificând astfel schema de culoare a celebrului model P34 cu 6 roți. Colaborarea a continuat în 1978, când modelul convențional Tyrrell 008 a mers bine în mâinile lui Patrick Depailler, care a învins la Monaco și a mai terminat alte patru curse pe podium. Din nefericire, mașina era rapidă dar nu și fiabilă, marcând 8 abandonuri în 16 curse. First National City a închis robinetul la finele anului, demarând un trend ce s-a repetat și cu alte bănci ulterior – finanțiștii analizează mult mai des rentabilitatea acestor sponsorizări decât firmele ce produc bunuri de consum, iar parteneriatele nu sunt la fel de lungi cu echipele de F1.

Nacional

O bancă fără istorie în afara Braziliei, dar ce expunere a avut! Sponsorul principal al lui Ayrton Senna, l-a însoțit pe acesta de-a lungul carierei sale în motorsport. A fost preluată de Unibanco în 1995, faima lor pierzându-se odată cu dispariția star-ului brazilian.

Mastercard

Gigantul american a pornit de jos, sponsorizând echipa codașă Forti în 1996. În 1997 au devenit sponsor principal al inițiativei Lola de a pătrunde în F1, însă aceasta a reprezentat un eșec răsunător. În calificările pentru prima etapă, cea din Australia, mașinile Lola au fost la peste 11 secunde de timpul de pole-position, departe de baremul de 107% care le-ar fi permis să ia startul. În etapa a doua au fost deja nevoiți să se dea bătuți, din lipsă de fonduri. Anul următor, cei de la Mastercard s-au asociat cu Jordan, prinzând tocmai trendul ascendent și perioada cea mai strălucită a găștii lui Eddie, cu victoria lui Hill la Spa și campania fantastică a lui Frentzen în 1999. Pe fondul declinului ulterior, Mastercard și-a tot redus cota și a părăsit corabia galbenă la finele lui 2002, dispărând complet din lumea Formulei 1.

HSBC

Banca înființată în Hong Kong în 1865 (Hongkong and Shanghai Banking Corporation) s-a relocat în Anglia în 1991, fiind partenerul principal al lui Jackie și Paul Stewart la promovarea structurii din F3000 în Formula 1, în 1997. HSBC au asistat la progresul lui Rubens Barrichello, evidențiat rapid prin locul secund de la Monaco. În cei trei ani ai echipei Stewart, cea de-a doua mașină a fost pe rând în mâinile lui Jan Magnussen (o mare deziluzie), Jos Verstappen (doar jumătate de sezon în 1998) și Johnny Herbert, care a adus o nesperată victorie în etapa nebună de pe Nurburgring (1999). Ulterior, echipa a fost cumpărată de Ford și redenumită Jaguar, iar HSBC a rămas sponsor al structurii în declin până la finele cincinalului british racing green, când echipa a fost vândută către Red Bull (2005). Eddie Irvine, aflat pe final de carieră și Mark Webber, în ascensiune, au fost cei ce au adus performanțe răzlețe pentru o structură dezorganizată și deficitară la multe aspecte manageriale.

Credit Suisse

Cel mai durabil parteneriat bancar a fost, desigur, o afacere națională între două structuri elvețiene: Credit Suisse și Sauber. Banca a venit alături de echipă în 2001, odată cu pierderea sponsorizării Parmalat și pe fondul scăderii implicării Red Bull (care cotizau și către Arrows la acea vreme). În acele vremuri și-au făcut ucenicia la Sauber Kimi Raikkonen, Nick Heidfeld sau Felipe Massa, alături de veterani precum Frentzen sau Villeneuve. BMW a cumpărat echipa în 2006, iar Credit Suisse a continuat colaborarea până la finele lui 2008, fiind așadar martora singurei victorii, aduse de Kubica la Montreal. În ciuda nevoii stringente de fonduri la revenirea lui Peter Sauber ca patron în 2010, ușile băncii nu s-au mai deschis, pe fondul crizei mondiale.

RBS

Pe fondul victoriei lui Montoya la finele lui 2004, Williams-BMW era încă o forță cu care merita să te asociezi ca sponsor. RBS a venit în 2005 și a asistat tocmai la declinul acestei formații în cei patru ani petrecuți alături de Papa Frank. Mark Webber a dus greul acestor sezoane în care s-au succedat motoriști (BMW – 2005, Cosworth – 2006, Toyota – 2007-08), sponsori, piloți secunzi impuși (Nakajima)… Rosberg a debutat în 2006 și a impresionat, însă victoriile erau departe de Williams în acești ani, 7 podiumuri obținute cel mai adesea în circumstanțe speciale fiind maximum posibil. Nick Heidfeld a adus un pole în 2005, iar Nico și-a acontat cel mai rapid tur în cursa sa de debut, Bahrain 2006. RBS a patronat în acei patru ani și Marele Premiu al Canadei, unde Lewis Hamilton a marcat primul său succes în 2007. Anul următor a adus o nouă premieră, cu Robert Kubica victorios pe pista canadiană unde văzuse moartea cu ochii în 2007. RBS a continuat un parteneriat de imagine cu Jackie Stewart chiar și după ce s-a retras de la Williams.

ING

Banca olandeză a fost colacul de salvare al echipei din Enstone după încheierea colaborării durabile cu Mild Seven (1994-2006). Titlurile din 2005 și 2006 acontate de Alonso și de Renault au atras ING, care a devenit sponsor principal al structurii conduse de Flavio Briatore. Însă plecarea pilotului spaniol la McLaren și dezvoltarea slabă a monopostului a condus la rezultate foarte slabe în 2007, singurul podium fiind adus de Heikki Kovalainen, pe ploaia de la Fuji. Schema cromatică, în care ING a impus portocaliul, bleumarinul și albul, a fost compromisă de obsesia Renault pentru galben, care nu se potrivea nicicum. În anii următori estetica s-a mai armonizat în paralel cu performanțele sportive. Revenirea lui Alonso din 2008 a adus două victorii, însă una dintre acestea avea să fie crucială: cea din Singapore. Nelson Piquet a primit ordin de la Flavio Briatore să lovească parapetul, pentru a atrage un safety car favorabil lui Alonso. Tânărul brazilian a tăcut aproape un an, până când poziția sa în echipă a devenit șubredă, pe fondul unor prestații deosebit de slabe. Atunci, el a deschis gura, lansând la mijlocul lui 2009 ceea ce s-a numit Crashgate. ING a încetat imediat contractul cu o structură în dizgrație și astfel s-a încheiat subit unul dintre cele mai solide parteneriate bancare din F1.

Santander

Unul dintre cele mai mari grupuri bancare la nivel mondial s-a implicat relativ recent în motorsport. Vizând America Latină ca principala piață de desfacere, Santander sponsorizează și cunoscutele Copa Libertadores de America, Copa Sudamericana și Recopa Sudamericana.

Santander a luat ființă în 1999 prin mergerul realizat de Banco Santander și Banco Central Hispano. Întregul grup se află în mâinile ferme ale lui Emilio Botín – cunoscut ca și „el presidente”, omul de afaceri ieșind curat peste noapte din câteva procese în care a fost acuzat dispariția de fonduri. Botín a construit o relație de prietenie cu Fernando Alonso, fiind deja faimoasă mutarea sponsorizării Santander de la McLaren la Ferrari, odată cu plecarea pilotului spaniol. Aparent, o parte din fondurile aduse de Santander în Scuderie îi asigură salariul lui Fernando Alonso, făcând-ul pe acesta cel mai rentabil pilot „plătitor” din lotul actual. Pe lângă colaborarea strânsă cu Ferrari, Santander mai sponsorizează o serie de Grand Prix-uri, în principal cel al Spaniei.

Genii Capital

Partenerii luxemburghezi Gerard Lopez și Eric Lux au pus bazele fondului de investiții Genii în 2008, vizând piețele în dezvoltare ale Braziliei, Rusiei, Indiei și Chinei. În plină criză financiară a lumii vechi, noile piețe ofereau deschiderea de care Genii Capital avea nevoie. Investițiile lor merg de la susținerea tehnologiilor futuriste până la oferirea de sfaturi financiare și de investiție sau brand management. Implicarea Genii în motorsport a venit prin achiziționarea treptată a echipei Renault în parteneriat cu Grupul Lotus, deținut de Proton. Preluarea de către Genii a coincis cu un reviriment al echipei din Enstone, aceștia primind o lovitură prin accidentul lui Robert Kubica, pilotul lor star. O altă mutare inteligentă a fost cooptarea unui Kimi Raikkonen, revenit după aventuroasa sa participare în Campionatul Mondial de Raliuri. Lucrurile nu arată prea bine pentru Genii în anii din urmă. Raikkonen a revenit la Ferrari după ce nu și-a încasat salariul iar echipa susținută de Genii a pierdut o serie importantă de oameni din echipa tehnică, doar fondurile aduse de Pastor Maldonado din Venezuela ajutându-i să mențină structura funcțională.

Saxo Bank

Originar din Danemarca, concernul bancar Saxo și făcut repede simțită prezența în marile centre financiare ale lumii. Începând cu 1992, Saxo a susținut echipa de hockey daneză Rungsted iar apoi, alături de banca rusească Tinkoff s-a aruncat în sponsorizarea ciclismului internațional. În motorsport s-a lansat abia anul acesta, reprezentând un colac de salvare pentru echipa de Formula 1 Lotus, aflată în vizibil declin. Legătura pare a fi pilotul de rezervă al Lotus, Marco Sørensen, care aleargă și în World Series by Renault.

Băncile sunt așadar parteneri serioși, nu se hazardează în promisiuni, dar echipele de Formula 1 sunt conștiente că un partener din această sferă va fi extrem de sensibil de fiecare dată când the dirty work iese la iveală și ține prima pagină a ziarelor. De asemenea, promovarea excelenței ca vector publicitar se contrazice cu performanțele mediocre, motiv pentru care băncile nu prea merg pe ideea la bine și la greu. Excepția, ca în viață, este dată de legăturile particulare, fie între oameni (Alonso-Emilio Botin), fie pe filon național (Credit Suisse – Sauber, Fittipaldi – Brazilinvest, Fineco – Dallara). Așadar, echipele recurg la bănci cam ca și publicul, pentru un colac de salvare temporar, pentru a supraviețui. Nimeni nu merge la bancă doar pentru a socializa, pentru a se simți bine. Pentru asta mai degrabă îți aprinzi o țigară sau bei un Jagermeister.