Gura de oxigen

Weekendul trecut a fost un bun medical check pentru starea motorsportului actual, cu surprize și o multitudine de șanse nesperate pentru echipele mici. Diferența a fost clară între o echipă mică din perspectiva bugetului și o structură cu mentalitate mică, dat fiind că laurii au fost culeși de acele formații care au mizat totuși pe valoare, nu pe întâmplare și piloți plătitori.

Pentru prima dată în acest sezon, cea mai spectaculoasă cursă moto a fost cea de la clasa intermediară, unde accentele soporifice n-au lipsit în această primăvară, pe fondul unor protagoniști de conjunctură. Kallio, Luthi sau Corsi sunt de ani buni la această clasă și n-au dovedit strălucirea specifică unui talent deosebit, iar liderul clasamentului general, Tito Rabat, nu este nici el o garanție, însă are un material tehnic foarte bine pus la punct de echipa Marc VDS. Debutanții lui Sito Pons sunt încă inconstanți, la fel ca perechea lui Jorge Martinez Aspar – azi se bat la podium sau câștigă, mâine sunt anonimi sau cad. A venit ploaia la Assen și ne-a adus o demonstrație magistrală din partea veteranului australian Anthony West, iubit de mulți nostalgici care-i urmăreau evoluțiile acum mai bine de un deceniu. Vom acorda o atenție deosebită acestui succes, într-un material exclusiv.

Cursa clasei regină a fost condimentată tot de capriciile vremii, care au nivelat performanțele tehnice și au permis protagonismul unui Ducati subdezvoltat, condus magistral de Andrea Dovizioso. Cu o zi mai devreme, remarcabilul Aleix Espargaro (cine ar fi prezis asemenea evoluții pe când era la Pramac Ducati?) își trecuse în cont un prim pole-position, pe fondul imixtiunii unei ploi venite la momentul oportun. Surprize și la Moto3, unde nu mai putem vorbi de two horse race, dat fiind că respectivii au căzut, oferind șansa plutonului urmăritor să strângă rândurile la general.

Ploaie și la Norisring, unde nimeni nu mai vorbește de fenomenul Ocon, ci de fenomenul Max Verstappen, care a adunat 6 victorii din ultimele 6 starturi, cu un monopost inferior și un propulsor inferior. Nici cursa DTM nu a fost scutită de vremea adversă, însă nu se mai poate considera acesta un motiv pentru prestația Mercedes, așa cum fusese la Oschersleben. Wickens a dominat tot weekendul, iar colegii săi de echipă au căzut unul câte unul, lasându-l singur cu o armată Audi, într-un weekend modest pentru modelele BMW, afectate de balastul suplimentar.

Ploaie și dincolo de Ocean, la Houston, unde rețeta double header prinde bine, echipele învățând din greșelile de sâmbătă în vederea setărilor pentru duminică. Columbia a fost în sărbătoare sâmbătă, atât la fotbal, cât și la curse: top 3 acaparat integral de sudamericani, prin debutantul Huertas (primul succes), Montoya și Munoz. Dale Coyne Racing era în cărți pentru o dublă, însă Justin Wilson a fost aruncat în decor de un rival, atunci când ocupa poziția secundă cu doar câteva tururi rămase de disputat. Cursa de duminică a marcat dubla altei echipe mici (Schmidt Peterson), prin Pagenaud și Aleshin. Senzația cursei a reprezentat-o declarația savuroasă a lui Helio Castroneves, vinovat pentru un incident, care se disculpa folosind argumentele codului rutier.

O surpriză de proporții s-a produs și la Knockhill, în Superbike-ul britanic, unde veteranul Ryuichi Kiyonari a venit de nicăieri și a învins, fiind la un pas de dublă pentru echipa Buildbase. Este primul triumf pentru BMW în BSB. Senzație și în seria AutoGP, unde am asistat la prima victorie a domnișoarei Michela Cerruti, care a primit ulterior un frumos cadou: volanul în Formula E, în echipa lui Jarno Trulli. Și în Formula Renault 3.5 am avut o primă victorie pentru echipa Zeta Corse (care era codașă anul trecut, precum țin minte cei ce-l urmăresc pe Mihai Marinescu) prin Roberto Merhi, un pilot mult mai potrivit în monoposturi decât pe turisme. Cealaltă cursă a fost adjudecată de localnicul Sirotkin, care fusese într-un mare vid de formă după neconcretizarea tratativelor și a mașinațiunilor financiare rusești de la Sauber.

Practic, putem vorbi de business as usual în acest weekend doar pentru Marc Marquez și Colin Turkington. Spaniolul se bate cu recordurile, nu cu rivalii, fapt ilustrat cel mai bine de impactul psihologic asupra rivalului Jorge Lorenzo, anonim la Assen. Englezul din BTCC continuă trendul ascendent al evoluției tehnice pentru al său BMW Seria 1, în ciuda noilor limitări aduse la start mașinilor cu tracțiune spate.

În general, un weekend extrem de sănătos și de oportun pentru toți cei care vor să vadă un întreg pluton de concurenți cu șanse, nu doar aceleași figuri pe podium în fiecare etapă.

Sursă imagine: rgbstock.com