După ziua de vineri în care v-am relatat despre zvonurile din paddock-ul Formulei 3, sâmbăta la Red Bull Ring am petrecut-o în garajele DTM, grație partenerilor de la BMW România.
În prima rundă a Formulei 3 de ieri, Esteban Ocon și Max Verstappen au plecat din prima linie. În primul viraj, contact neașteptat între rivalii la titlu! Ocon s-a răsucit și a revenit până la final pe locul al 13-lea, Verstappen a terminat pe 3 însă aștepta să vadă dacă va fi sau nu penalizat. Să fie asta un preview la ce se poate întâmpla în Formula 1 în faza decisivă a sezonului?
După un tur al boxelor DTM, în care am avut ocazia să discut cu câteva echipe, am aflat câteva din frustrările echipelor motorizate de BMW și Audi. Contrar așteptărilor, având în vedere că regulamentul a înghețat dezvoltarea aerodinamicii și a motorului, Mercedes are parte de dezvoltare în aceste direcții întrucât nu au același nivel de performanță ca ceilalți. Progresul Mercedes din ultimele curse este evident, spre frustrarea celorlați.
O altă situație care provoacă discuții este schimbarea unei reguli emise în 2013 – fiecare echipă BMW de 2 piloți avea câte 3 motoare pe an. Acum, toate 8 mașinile BMW au 11 motoare pentru tot anul. Asta înseamnă că poți muta motoarele uzate între piloți. Bine, nu e neapărat nevoie să faci așa ceva întrucât restricțiile de putere impuse produc prea puțină uzură, 2 curse s-au disputat pe ploaie – din nou uzură redusă. Iar inginerii au recunoscut faptul că țin motoarele pe low-revs de-a lungul anului, având posibilitatea să tragă mult mai tare. V-ați putea imagina schimbarea motoarelor între coechipieri în Formula 1, cu orgoliile existente acolo?
Mașinile DTM sunt construite în așa fel încât să permită extragerea pilotului prin acoperiș, prin tăiere, nu prin portiere – este o procedură mai sigură în cazul problemelor la coloană/gât în cazul unui accident nefericit.
O altă situație ciudată derivată din aplicarea regulamentului este cea a pneurilor: fiecare echipă beneficiază de 8 seturi de pneuri dry: 7 seturi de hard și un set de soft. Problema este că acest set de softuri nu poate fi testat și poate fi folosit doar în cursă. Estimările pentru performanța softurilor pot fi calculate doar pe simulator, lucru care îi nemulțumește pe toți: cum poți folosi un pneu în cursă fără să-l testezi?
În ceea ce privește frânele, de carbon, cu 3 seturi pentru întreg sezonul, se pare că toată lumea este mulțumită.
În concluzie, nu pot înțelege de ce se pun atâtea piedici în dezvoltarea mașinilor: să fie motive de siguranță? de păstrare a echilibrului? Dacă toată lumea merge în low-revs, cu restrictoare de 28mm, este clar că se poate mai mult. Prietenii noștri de la T-Sport ne spuneau la Hungaroring că asta ar schimba la DTM: mai multă putere. Prea merg ca pe șine acum. Remarcați schimbarea produsă în Formula 1 anul acesta când piloții au primit mai mult torque power – mașini mai greu de strunit, mai brutale.