Michael Schumacher – o biografie dadaistă

Săptămâna trecută am avut plăcuta surpriză de a se lansa în România un volum dedicat fanilor de motorsport – biografia lui Michael Schumacher, de Karin Sturm. Editura Publica face pasul într-o nișă unde alții nu s-au aventurat și contribuie la demersul nostru de educare a unui public tot mai specializat.

Anul acesta am avut numeroase ocazii de a vizita Budapesta, de vreme ce Hungaroringul este cel mai apropiat circuit de țara noastră. De fiecare dată am intrat și-n librării, unde am întâlnit numeroase volume dedicate curselor, fie în maghiară, fie în limba de origine (engleză, germană). Practic, poți găsi zeci de titluri, de la biografiile lui Vettel, Hamilton sau Bernie Ecclestone până la cărți dedicate motocrosului, turismelor sau piloților maghiari de raliuri (care activează și în România, precum Gergo Szabo). Dacă mergi ceva mai departe, în Austria, deja ai acces la cărți de referință și nume precum Mark Hughes, Simon Arron sau Christopher Hilton nu lipsesc din librării. La noi însă n-ai ce găsi în afară de umorul britanic prost tradus din cărțile lui Jeremy Clarkson. Până acum.

Sigur, puriștii ar putea spune că nu-i cea mai bună carte despre Schumacher și admit că n-are stilul sus-menționatului Hilton de exemplu. Însă este o bornă importantă într-un domeniu încă neexplorat de temătoarele strategii de marketing ale editurilor. În aproape zece ani de colaborare cu aceste structuri, am aplaudat curajul celor care ieșeau din zona de confort și propuneau titluri deschizătoare de drumuri. Tocmai de aceea, într-o societate a investițiilor timide post-criză, este necesar ca o astfel de inițiativă să-și culeagă roadele în volumul vânzărilor.

Înainte de a rupe folia de pe carte, așadar, eram hotărât să-mi manifest susținerea fermă, pe principiul mai vreți cărți despre motorsport? Dovediți prin cumpărarea acesteia! Apoi am trecut printr-un proces de relaxare pe fond muzical, pentru a mă desprinde de obsesia detaliilor, așa cum făcusem și la vizionarea peliculei Rush. Condițiile grafice mă atrăgeau, mai ales că s-au evitat probleme hilare precum în Olanda (o țară cu destulă cultură în domeniu), unde pe copertă tronau Alonso și Hamilton în mașinile lor din 2013, complet pe lângă subiect.

Comparația cu Rush este legitimă și merge un pas mai departe – filă cu filă, am continuat să privesc din două perspective distincte: pe de o parte, expertul care nu află prea multe noutăți și se poate concentra pe stilul autoarei și pe calitatea traducerii, iar pe de altă parte omul de rând, care avea o curiozitate reală despre viața lui Schumacher și un vid de informații pe temă înainte de parcurgerea lucrării de față. În ambele ipostaze trebuie să subliniez fluiditatea lecturii. Să nu vă propuneți să citiți câte un capitol în fiecare seară, înainte de culcare – cu biografia aceasta stai în mână până la căderea steagului în pătrățele (ar fi fost de efect ca ultima copertă interioară să fie astfel decorată).

14509_10151900750538331_1018855353_n

Am apreciat atât echilibrul dintre părțile referitoare la curse și viața sa personală, cât și portretizarea oamenilor apropiați de Michael, precum Corinna, Willi Weber și Jean Todt. Portretul lui Ralf Schumacher și ceea ce-i diferențiază pe cei doi frați, precum și relația ușor bizară dintre cei doi este un alt aspect foarte bine tratat. Mi-au lipsit însă diverse legături pe care autoarea nu le-a exploatat suficient, precum cea cu Ross Brawn sau cu Norbert Haug. Nici Bernie Ecclestone nu este prea des menționat.

E greu să scrii doar 350 de pagini despre un subiect atât de amplu. Practic, la fiecare capitol mi-au venit în minte atâtea și atâtea dezvoltări și fațete ale momentului descris, încât mi se pare că marele efort n-a fost să se aștearnă impresii, ci la ”montaj”, unde s-a ales cu răceală ce rămâne și ce se taie. Schumacher a fost adesea acuzat că s-a înconjurat doar de lăudători și că asta i-a afectat capacitatea de a asimila în mod constructiv criticile. Ei bine, Karin Sturm nu aduce un omagiu conducătorului și nu se ferește să descrie echidistant și corect umbrele din cariera personajului, precum Adelaide 94, Jerez 97 sau Rascasse. Pentru a nu fi acuzată de alegeri neinspirate, autoarea dă cuvântul altora în asemenea situații, citând părțile implicate direct.

Faptele sunt prezentate într-un stil jurnalistic, motiv pentru care îmi permit să calific lucrarea drept dadaistă: e ca o colecție de articole de ziar, de cronici ale sezoanelor, garnisite cu mărturii din vâltoarea momentului. Însă și aceste declarații sunt publice, din conferințele de presă. Așadar, problema nu este că biografia nu aduce multe noutăți unei persoane informate, ci senzația că n-a existat un dialog între Schumacher și Karin Sturm. Practic, cu o bună studiere a presei specializate și, ocazional, a tabloidelor, se poate ajunge la un asemenea text cu ușurință.

Însă ținta acestei biografii nu sunt cei care erau strigați Schumi pe stradă și care n-au ratat vreo cursă din cariera germanului. Pentru cei ce vor o analiză cursă de cursă, avem deja lucrarea originală a domnului Nicolae Cosmescu, Formula 1 în era Schumacher. Dacă sunteți în căutare de senzațional, este clar din paginile lui Karin Sturm că nu-i loc de așa ceva într-o viață echilibrată și principială ca a lui Michael. În esență, personajul principal tocmai asta transmite, se autodescrie prin fapte, nu prin vorbe goale. Iar evoluția sa din punct de vedere a prestațiilor în public este excelent urmărită.

Rămâne totuși un semn de întrebare, ușor meschin – de ce a fost nevoie ca fragmentul de pe coperta a patra să se refere la accidentul de schi? N-aș vrea ca cineva fără interes în cariera de pilot a lui Michael Schumacher să cumpere cartea doar pentru că “o celebritate a suferit un grav accident”, în stilul știrilor de la ora 5. Așa cum Schumacher s-a ferit de tabloidizare și desuetudine, există o sumedenie de motive pentru care și un novice să parcurgă această lucrare, dincolo de starea actuală a campionului german. Cu alte cuvinte, mi-ar fi plăcut să apară cartea anul trecut.

Se simte un aer proaspăt în 2014: s-a terminat primul circuit de viteză la Adâncata, avem o inițiativă de presă dedicată, voluntară și independentă numită Pitstops, iar acum ne putem delecta și cu ediția românească a biografiei lui Michael Schumacher. Am pus acest volum pe un raft separat de celelalte cărți străine despre Formula 1. Dragi editori, nu vă opriți!

10301278_10152754454523331_464053952927659212_n