Marco Wittmann – cu el începe și se termină orice relatare despre stagiunea recent încheiată. Tânărul german confirmă trendul de succes al tranzițiilor din F3 către DTM, iar a pune succesul său pe seama mașinii ar fi o regretabilă sentință.
Testele din presezon au creionat o ierarhie mult prea rigidă, în care Audi dicta ritmul iar Mercedes avea foarte mult de recuperat. Realitatea din teren a dovedit faptul că BMW au recuperat micul handicap și au fost în poziția de a profita de ghinioanele și de inexactitățile celor de la Audi încă de la prima cursă, iar Mercedes a replicat de cum se adunau norii, vremea salvând aparențele unui constructor axat prea mult pe Formula 1 în 2014.
Într-un pluton cu șapte foști campioni ai seriei, precum Spengler, Tomczyk, Paffett, di Resta, Ekstrom, Rockenfeller și Scheider, ce șanse putea să aibă un puști ce a debutat abia anul trecut? O primă manșă dominată în mod dezarmant de Marco Wittmann l-a transformat urgent din outsider capabil de performanțe accidentale în rival de temut, cu atât mai mult cu cât etala o ușurință fantastică în a se exprima la volanul noului model M4. La finele sezonului, Augusto Farfus recunoștea sportiv că Wittmann a fost singurul pilot BMW capabil să exprime întregul potențial al mașinii în orice condiții, fiind la fel de metronomic precum brazilianul cu un an în urmă.
De la revenirea bavarezilor în seria germană de turisme s-a perpetuat acest obicei ca un singur pilot să dovedească acea constanță imperios necesară pentru un asalt la titlu. Bruno Spengler, campionul din 2012, și-a temperat excesele de agresivitate din stagiunea precedentă, iar șarja sa prin pluton la Hungaroring rămâne în memoria fanilor ca fiind unul dintre cele mai spectaculoase stinturi pe pneurile soft cărora le vom duce lipsa la anul. Este unul dintre puținele momente de grație ale celor de la BMW în 2014 ce nu l-au avut în prim-plan pe Marco Wittmann. Un altul al fi victoria debutantului belgian Maxime Martin la Moscova, care și-a eclipsat colegii mult mai titrați. Glock, Farfus sau Tomczyk au subperformat, în timp ce Antonio Felix da Costa a avut un debut extrem de dur, cu probleme la tot pasul, adesea neimputabile pilotului. Joey Hand a fost inexistent și calvarul său în DTM a luat sfârșit.
Mercedes a avut un an tumultuos, cu o mașină total necompetitivă pe uscat, o remaniere drastică la vârful echipei de uzină HWA și mult noroc cu ploile, coroborate cu strategii agresive și cu avantajul kilogramelor în minus datorită balastului. Astfel, după câte o prestație dezastruoasă pe uscat, dacă se nimerea să plouă la runda următoare, lupii tineri din Stuttgart săreau la gâtul rivalilor. Vietoris, Wickens și Wehrlein au adunat trei succese extrem de improbabile, coafând imaginea firmei atunci când puțini se mai așteptau. Gary Paffett a avut cel mai slab sezon din carieră, precipitându-se adesea pe fondul nevoii de a suprapilota o mașină dezarmant de lentă. Paul di Resta a părut vădit afectat de pierderea volanului în F1, iar asta s-a văzut și pe circuit, unde mașina sa albă era adesea o fantomă. Despre prestația lui Vitaly Petrov nu putem scrie nici măcar o notă de subsol, de vreme ce a fost singurul pilot ce n-a reușit să adune niciun punct.
Audi, în schimb, a pierdut aproape tot ce se putea în 2014. Trezirea în al doisprezecelea ceas, când Marco Wittmann deja își asigurase matematic titlul, le-a adus două victorii într-un sezon de uitat, în care tot de la veteranul Ekstrom a venit salvarea, pe fondul unei ușoare complaceri a campionului en-titre Mike Rockenfeller. Dacă acum doi ani, Edoardo Mortara aducea două victorii neașteptate, același cuantum este acum mult sub potențialul modelului RS5, iar piloți precum Miguel Molina sau Jamie Green au dat cu piciorul unor șanse formidabile de mai multe ori.
Decizia de ultim moment de a înlocui traseul chinez ce nu se ridica la standardele impuse de către ITR cu etapa olandeză de la Zandvoort a dus, în mod așteptat, la cea mai frumoasă cursă a anului, iar Mattias Ekstrom are de ce să fie mândru după ce a croșetat adversari pe bandă rulantă. Faptul că nu se mai pune la îndoială revenirea în Olanda pentru 2015 este o nouă dovadă că seria germană nu este doar un vector de marketing, iar importanța acordată fanilor nu este o vorbă în vânt.
La anul se va renunța la pneurile opționale, iar fiecare weekend va programa două curse, într-o frumoasă legătură cu trecutul seriei. Fanii români ar putea deplânge dispariția etapei maghiare din calendar, însă recomandarea noastră ar fi fost oricum deplasarea măcar până în Austria, pe Red Bull Ring. Echipa PitStops a petrecut trei weekenduri intense la fața locului în 2014 (Hungaroring, Spielberg și finala de la Hockenheim) și 2015 ne va aduce și mai aproape de acțiunea din DTM, atât de compatibilă cu crezul nostru – de la pasionați, pentru pasionați.