Studiu de caz #3: 40 de zile de dezinteres

Cele opt siteuri de sport aflate în statisticile SATI au publicat în primele 40 de zile ale anului 2015 un total de 119 articole de motorsport. Strict cantitativ, PitStops egalează acest cuantum prin textul de față.

Televiziunile transmit majoritatea curselor. În librării începem să avem literatură de specialitate. Cine a rămas în urmă?

Motorsportul este undeva la convergența dintre categoria sport și categoria auto/moto. Acum ne concentrăm pe prima. Am trecut în revistă absolut tot ce s-a scris pe temă, incluzând chiar și postări de câteva rânduri sau filmulețe în căutare de senzațional. Vă oferim așadar panorama interesului celor opt față de aria sporturilor cu motor. Din păcate, pe lista SATI lipsește digisport.ro.

audiente site ianuarie

În aceste 40 de zile am avut următoarele evenimente importante:

  • lansările echipelor de Formula 1
  • testele F1 de la Jerez
  • testele MotoGP de la Sepang
  • raliul Dakar, cu prezență românească
  • raliul Monte Carlo, cu prezență românească.

Dolce Sport a publicat un total de 9 materiale, unul fiind dedicat testelor de la Jerez. Șase texte non-F1 se concentrează în principal pe Simone Tempestini (4), iar două sunt în căutarea senzaționalului. Categoria sub care găsim aceste materiale este secundară: sporturi/auto-moto.

Fanatik ne surprinde cu cele 21 de articole, dintre care 18 se referă la Dakar. Totuși, trei dintre acestea vizează doar senzaționalul, iar o categorie dedicată lipsește din păcate.

Gazeta Sporturilor este extrem de departe de ceea ce oferea acum 10 ani, în 2015 fiind înregistrate doar două texte legate de F1 și nimic în rest. Practic, de pe 1 pe 29 ianuarie este un vid, iar lipsa unor redactori dedicați este un mare minus. Categoria sporturi/auto include și texte despre mașini de stradă, precum și preluări de pe Top Gear.

Online Sport te surprinde încă de la prima afișare, având pe meniul principal atât F1 cât și secțiunea Motor, sub care putem afla câte ceva despre raliuri și motociclism. Deși totalul de 13 nu pare ieșit din comun, au publicat câte un articol după fiecare zi de teste, atât la Formula 1, cât și la MotoGP. Nici Dakarul nu este ocolit, iar pseudo-articole ce vânează clickuri sunt doar două.

Pro Sport aveau acum un deceniu o ofertă la fel de bogată ca și marele concurent. Acum nu au categorie dedicată, au publicat doar două texte de F1 în 2015 și alte 13 despre Dakar, doar unul fiind bombastic, restul păstrând caracterul informativ. Asemănător cu Fanatik.

Sport.ro au totalizat 16 texte, dintre care patru legate de F1 și 12 de Dakar. Șase dintre acestea caută doar senzaționalul, ei fiind singurii care au scris despre Nicole Scherzinger pe larg. O enumerare de categorii ale siteului: goale, tăietori de lemne. Motorsport? Nici urmă, chiar dacă au asocierea cu Pro Motor.

Sport News sunt campionii volumelor, chiar dacă articolele sunt foarte concise adesea: 40 de materiale. Surse diverse, subiecte numeroase trecute în revistă – exemplul clar a ceea ce se poate face cu puțin interes. Comunicate de presă există, preluări de la agenții nu e greu să publici, trebuie doar un om la butoane. Câteva accente senzaționaliste culmină cu titlul Raliul morții, care transformă un preview al raliului Dakar într-o cuantificare a deceselor. Din martie vom vedea din nou livetext-uri pe site, ceea ce concurenții nu au cutezat. Păcat că în meniu e doar subcategoria sporturi/auto.

Știri de sport n-au trecut de 3 articole, dintre care două se referă la Simone Tempestini, iar unul de F1 este cam tras de păr. Subcategoria alte sporturi/auto este așadar sat fără câini, după modelul GSP.

Observații generale

Testele din Formula 1 sau prezentările noilor mașini nu par să îndemne la scris, în schimb sunt o sumedenie de articole fără substanță despre starea lui Michael Schumacher sau a lui Jules Bianchi. Mondenizarea dramelor și alegerea proastă a surselor (cel mai celebru exemplu fiind dintotdeauna Bild) fac ca puținele texte să capete iz de știrile de la ora 5.

Din ceea ce am remarcat în 2014, nici începutul sezonului competițional nu crește frecvența articolelor, iar prioritățile unora și altora par a nu include sporturile cu motor. Faptul că deținătorul drepturilor TV pentru Formula 1 este depășit de 4 din cei 7 concurenți ai listei (dar și de concurentul direct, Digi Sport) în ceea ce privește cantitatea de informație disponibilă online este regretabil.

Dincolo de Formula 1 și prezențele românești la Dakar/Raliul Monte Carlo, nu este nimic. Un singur site a vorbit despre testele din MotoGP, victoria lui Ogier în prima etapă WRC a fost un titlu tot o singură dată, iar despre Francois Delecour, care a rulat la Monte Carlo învelit în steagul țării noastre, atât pe combinezon, cât și pe superbul Porsche… ați ghicit, nicio vorbă. Dacă nu e controversă și anchetă DNA, nimic.

119 articole în 40 de zile înseamnă o medie de 3/zi, pe opt siteuri adunat. Mii de oameni, adunați în comunitățile de fani de pe rețelele sociale sunt așadar trimiși către sursele externe, care oferă și cantitate, și calitate, și noutățile în timp real. Groapa se va adânci dacă deschidem subiectul calității, deoarece majoritatea acestor siteuri nici măcar nu mai au oameni dedicați motorsportului, ci generaliști care nu respiră curse și, implicit, nu pot fi la curent cu tot ce merită relatat. Modelul treizecizero ar putea fi luat ca exemplu de sănătate și bună desfășurare.

Nu trag un semnal de alarmă sau alte clișee asemenea. Nu trebuie nimeni să se simtă vizat sau atacat de aceste cifre. Ele sunt doar oglinda unui dezinteres indiscutabil, căruia sperăm, prin puterea exemplului, să-i punem capăt.

PS: Furnizăm colegilor din presă calendarul complet al competițiilor motorizate importante din 2015, televizate sau netelevizate. E un instrument util pentru redactorii generaliști, pentru a-și putea planifica cronicile.