Cvartetul fruntaș format din Ocon, Verstappen, Blomqvist și Auer a fost promovat, însă n-a lăsat vreun vid în urmă. Noua stagiune din F3 aduce noi diamante brute, echipe mai solide, dar și o mai bună expunere mediatică pe fondul creșterii din ultimii doi ani.
Dacă în 2013 vorbeam de un avantaj al folosirii motorului Mercedes, numeroasele succese obținute de Carlin și Van Amersfoort în 2014 cu Volkswagen au dovedit că s-a atins un oarecare echilibru în acest domeniu. Așadar, în analiza favoritelor pentru noul sezon nu intră în calcul un factor decisiv al motorizării.
Campioana ultimilor doi ani, Prema Powerteam, a confirmat patru nume remarcabile. Jake Dennis a fost adus de la Carlin, unde a făcut un sezon de debut promițător, iar Felix Rosenqvist vine după mulți ani la Mucke, hotărât să-și adjudece titlul categoriei. Rămâne de văzut dacă atâtea ocazii ratate de a fi promovat (mai ales în DTM, unde a fost în discuții avansate cu Mercedes) nu îi vor eroda încrederea rapidului suedez. Pe lângă cei doi piloți deja familiarizați cu nivelul F3, italienii au adus cei mai buni piloți din grădina proprie: protejatul Ferrari Lance Stroll și rivalul său de anul trecut Brandon Maisano au rulat în 2014 în F4 italiană tot pentru Prema, terminând pe 1 și 2.
Carlin își păstrează ”ouăle în două coșuri”, împărțind grupul de șase piloți în două: cei îngălbeniți de Jagonya Ayam și cei ce rămân fideli albastrului tradițional. Oricum, colectivul este condus de trei piloți care au atras atenția anul trecut: Giovinazzi, Menezes și Tatiana Calderon. Din patria echipei vin două nume importante: campionul BRDC F4 George Russell și protejatul Red Bull Callum Ilott, un excelent kartist. În fine, prezența (tot mai puțin) exotică este constituită de americanul Ryan Tveter.
Mucke întregește un trio american în F3 cu Santino Ferrucci. Tot de la Eurointernational a venit și al doilea pilot, Michele Beretta, despre care n-am putea spune mare lucru dată fiind inferioritatea materialului tehnic din 2014. Echipa germană a dezamăgit oarecum anul trecut, iar acum suplimentează numărul de mașini prin înglobarea elvețienilor de la Zeller, ajungând la cota 5. Așadar, ultimii trei titulari sunt Mikkel Jensen (campionul ADAC Formula Masters), Max Gunther (vicecampion în ultimii doi ani în aceeași ADAC Formula Masters) și chinezul Kang Ling (un weekend cu Trident în GP3).
Van Amersfoort speră să-l dea uitat pe Max Verstappen prin aducerea unui kartist recomandat chiar de senzația olandeză: Alessio Lorandi. Lângă italian a fost adus Charles Leclerc, un pilot monegasc remarcabil la nivelul Formulei Renault 2.0 anul trecut. Ultimul pilot este indianul Arjun Maini, vicecampion BRDC F4 și cea mai mare speranță a țării sale.
Fortec nu a părăsit corabia Formulei 3 britanice până în ultima clipă, însă odată cu desființarea seriei a venit cu toate forțele în seria europeană, aducându-i și pe cei doi piloți de origine asiatică. Cao și Rao și-au disputat ultimul titlu de campion britanic F3 într-o companie tot mai restrânsă, iar acum vom vedea de ce sunt în stare cu 30 de rivali pe grilă. Nici al treilea asiatic de la Fortec, Zhi Cong Li, nu este o garanție a succesului, însă cu toții vor fi umbriți de un coechipier cu nume de legendă: Pietro Fittipaldi, nepotul lui Emerson. O țară întreagă (și sponsori internaționali precum siteul motorsport.com) s-au raliat în spatele generației a treia și abia așteptăm să-l vedem pe junior la lucru. Am pierdut un Verstappen, dar am câștigat un Fittipaldi, măcar cu numele.
West-Tec și T-Sport vor face un program redus, cu o singură mașină pentru Fabian Schiller (#8 ADAC Formula Masters 2014), respectiv Julio Moreno (FR2.0 NEC în ultimii doi ani). Nici Eurointernational nu stă prea bine, cu danezul Nicolas Beer confirmat alături de Marvin Kirchhofer, însă este puțin probabil ca germanul să facă program complet în paralel cu etapele GP3, unde va continua alături de ART Grand Prix.
Double R Racing a părăsit caravana F3 la mijlocul anului trecut din rațiuni financiare, iar acum revine cu două mașini pentru Nicolas Pohler și Matt Solomon (vicecampion Formula Masters China). Tot la capitolul reveniri, însă după pauze mai lungi, avem încă două formații.
Motopark, formația ce rezidă la Oschersleben, a mai fost prezentă în 2010-11 în F3 Euroseries. Ulterior, s-au ocupat de programul GP2 Russian Time în 2013, obținând titlul cu Sam Bird. Între timp, n-au lipsit din F3 germană și din seria sa inferioară, ADAC Formula Masters. Așadar, o asemenea echipă vine cu pretenții, fapt ilustrat și de grupul de cinci piloți contractați. Markus Pommer ne este cunoscut încă din vremea F2, iar Sam McLeod era unul dintre cei mai promițători tineri din F3 britanică, ajuns ulterior și prin Japonia din lipsă de fonduri. Ceilalți titulari sunt brazilianul Sette Camara, malaezianul Nabil Jeffri și al doilea indian al promoției 2015, Raghunathan.
Signature a asistat la decesul F3 franceze la finele lui 2002, odată cu apariția F3 Euroseries. Formația franceză a activat la nivel european până la finele lui 2011, cel mai bun sezon fiind 2010 când Mortara a devenit campion și Wittmann vicecampion. Anul trecut, au încercat să revină cu motorizare Renault, dar propulsorul a fost un eșec și programul a fost stopat. Acum, Signature a semnat un contract cu Volskwagen și astfel și francezii pot să-și promoveze un bursier al federație naționale, FFSA: Dorian Boccolacci, vicecampion al F4 franceze anul trecut. Lângă acesta va fi Alexander Albon, thailandezul de pe filiera Lotus care a activat în ultimii trei ani la nivelul Formulei Renault 2.0.
Nici formatul curselor, nici regulamentul tehnic nu au suferit modificări în acest an. Se vor alerga tot 33 de curse, câte trei în fiecare meeting. Formula 3 va însoți seria germană de turisme DTM în șapte weekenduri de cursă (fără Lausitz și Oschersleben). Prima etapă are loc la Silverstone, alături de mondialul de anduranță, iar celelalte trei destinații sunt de tradiție: circuitul stradal de la Pau, Spa-Francorchamps (ADAC GT Masters) și Monza (Italian GT). Dat fiind că Hungaroring nu mai este nici în calendarul DTM, cea mai apropiată destinație pentru fanii români devine pista austriacă de la Spielberg, o destinație deosebit de agreabilă pe care am vizitat-o anul trecut.
FIA va continua să transmită cursele gratuit pe canalul de youtube, iar analizele media arată o creștere fulminantă a audienței acestora. Dacă în 2013 totalul stream-urilor a fost de 46.000, anul trecut s-a ajuns la cifra de 304.000, ceea ce indică un progres de 660%! Cursele vor fi transmise și pe DigiSport și sperăm ca toate să fie în direct. În paralel, continuă parteneriatul dintre F3 și Eurosport, care a dus la apariția unui program de 30 de minute cu rezumate din curse și alte materiale despre această serie. Pentru detalii suplimentare despre expansiunea seriei și date statistice despre audiențe, vă recomandăm să aruncați o privire asupra Media Facts 2014.
Faptul că avem de-a face cu o serie europeană, care prin popularitatea sa a asfixiat nerentabilele serii naționale (cea britanică fiind ultima ce și-a dat duhul), ține departe campionatul de grandomania lui Hermann Tilke. Întreabă orice pilot dacă preferă Pau, Zandvoort și Norisring în detrimentul insipidelor mlaștini reconvertite în trasee aseptice. Mai mult, progresul tinerilor face ca în Formula 3 să nu existe piloți care ocupă un loc călduț ani de-a rândul. Max Verstappen este ultimul din lunga serie de piloți care și-au făcut un nume în F3, iar noi suntem extrem de curioși cine va fi următorul. Primele răspunsuri, la Silverstone.