În clasica întrecere de anduranță din Ardeni, BMW are un blazon de apărat, fiind cel mai titrat constructor cu cele 21 de victorii din 66 de ediții. După ce Alex Zanardi a fost anunțat ca participant acum o lună, a venit momentul să-i cunoaștem și colegii.
Tradiția celor 24 de ore de la Spa începe din perioada interbelică, mai precis din 1924, la un an după prima alergare de la Le Mans. Până în 1938, Alfa-Romeo s-a impus în 7 din cele 12 starturi, cu diverse variante ale modelelor 6C și 8C. După război, piloții s-au mai putut bucura de vechiul traseu de 14-15km până în 1978, parcurgerea acestuia noapte și zi fiind un test de bărbăție absolut remarcabil.
Prima victorie BMW a venit în 1964, cu localnicii Pascal Ickx și Gerard van Ophem, pe un model 1800ti. Anul următor, a fost rândul modelului 2000 să triumfe în mâinile fratelui mai celebru al lui Pascal, Jacky Ickx, alături de Hubert Hahne. Etapa făcea parte deja și din europeanul de turisme, iar după trei ani de succese Porsche, cei de la BMW au marcat a treia victorie în 1970 cu un model diferit – 2800CS.Deceniul a început cu teribila luptă dintre BMW și Ford, iar modelul Capri a învins în următorii doi ani, înainte de a se înclina în fața noii arme bavareze – 3.0CSL.
În 1973, legendarul echipaj format din Toine Hezemans și Dieter Quester a triumfat la Spa, deschizând un șir de cinci victorii. Cea mai surprinzătoare a fost ultima a cincinalului, adusă de un model E12 530i, într-o etapă ce nu mai conta pentru ETCC. Europeanul de turisme a reinclus cursa de la Spa în 1982, iar Hans Heyer și Armin Hahne au conlucrat pentru alte două victorii consecutive pe modele diferite (528i, 635CSi). După o victorie Jaguar adusă de Tom Walkinshaw în ’84, seria 6 a revenit la vârf pentru alți doi ani, iar trecerea la M3 a continuat seria succeselor.
Între timp, germanii începuseră și povestea autohtonă de succes a seriei DTM, iar numele mari precum Quester, Ravaglia, Cecotto, Heger, Soper sau belgianul van de Poele puteau fi văzute pe podium în ambele circumstanțe. Între 1994 și 1998, BMW a mai bifat un cincinal de victorii la Spa, veteranul Marc Duez fiind de două ori printre câștigători.
Însă din 1998 a trecut ceva vreme, iar BMW n-a mai urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Spa. Anul trecut au fost aproape, însă Dirk Werner și-a compromis șansele pe final în urma unui incident în acul de păr La Source. Astfel, echipajul Werner-Luhr-Palttala a încheiat pe doi pentru Marc VDS Racing, fiind flancat de cele două Audi ale echipei belgiene WRT.
Campionii de anul trecut au fost devastați acum câteva zile la vestea decesului șefului echipei, J-G Mal-Voy. În opoziție, tabăra BMW abundă de optimism după ce au asamblat un echipaj stelar ce va concura pe un model Z4 pregătit de ROAL Motorsport. Anul trecut, formația italiană era înscrisă cu un echipaj la categoria Pro-Am, dintre cei patru piloți remarcându-se prezența feminină a Michelei Cerruti. Acum vor trece la categoria Pro, cu Alex Zanardi și doi piloți de calibru, proveniți din DTM. Este vorba de Timo Glock și Bruno Spengler.
ROAL Motorsport are un istoric bogat și emoționant cu Alex Zanardi, ei pregătind modelul E90 cu care pilotul italian a participat (și a câștigat) în WTCC. Așadar, ei sunt cei mai în măsură să optimizeze actualul Z4 pentru nevoile speciale ale lui Zanardi, având în vedere nevoia de a asigura tranzițiile cât mai rapide între Alex și colegii săi la standuri.
La capitolul experiență în anduranță, echipajul nu stă prea bine. Anul trecut, Zanardi a concurat 11 etape pe același model Z4 pregătit de ROAL în seria Blancpain Sprint. Bruno Spengler a avut prima sa cursă de 24h la începutul acestui an, când a mers la Daytona. Din păcate, canadianul a fost veriga slabă a echipajului și eroarea sa a contat decisiv în lupta pentru victorie. Cât despre Timo Glock, acesta nu a participat până acum la curse mai lungi decât cele din Formula 1/IndyCar.
Programul lor de pregătire pentru Spa va include etapa din Blancpain Endurance Series de la Paul Ricard (19-20 iunie) și testul oficial pentru cursa de 24 de ore (24 iunie). Este de așteptat ca acest echipaj să fie un boom mediatic, însă determinarea lui Zanardi ar putea insufla mentalitatea potrivită unei performanțe sportive remarcabile la finele lunii iulie. Cât despre șansele la victorie ale bavarezilor în Ardeni, probabil că alți piloți DTM cu mai multe curse de anduranță la activ (Martin, Farfus) ar putea contribui hotărâtor pe modelele pregătite de Bas Leinders și formația sa, Marc VDS.