Chiar dacă ultimii campioni ai seriei și-au atins scopul de a ajunge în F1, spre deosebire de ultimii trei învingători din GP2, cel de-al unsprezecelea sezon al Seriei Mondiale Renault începe sumbru, cu mai multe amenințări asupra seriei.
Cele două așa-zise anticamere ale Formulei 1 au împlinit un deceniu de stabilitate, balanța de putere dintre GP2 și Formula Renault 3.5 variind an de an, în funcție de opțiunile celor mai talentați piloți. Expunerea mediatică a weekendurilor de Formula 1 a fost echilibrată de costurile mai reduse din weekendurile WSR, iar prezența unor echipe de top în ambele serii (DAMS, Carlin, Arden) a oferit mereu alternative.
Însă an de an, publicul și descoperitorii de talente și-au dorit să poată să-i compare pe toți acești tineri ce bat la porțile Formulei 1, iar realitatea economică face ca doar jumătate de pluton să aibă o valoare ridicată în ambele campionate. Problema fuziunii s-a mai pus în trecut, însă jocul de putere a căpătat alte valențe odată cu sosirea lui Jean Todt la FIA.
Era o chestiune de timp până când FIA ajungea cu revoluția la acest nivel. Comisia de monoposturi condusă întâi de Berger, apoi de Stefano Domenicali, a reformat F3 și seriile naționale F4, iar acum a început să studieze problema viitoarei Formule 2, care ar putea apărea în trei moduri:
Ca o serie nouă, care ar asfixia GP2 și FR3.5 în scurt timp, de vreme ce ar lua locul GP2 în weekendurile F1;- Ca un rezultat al fuziunii celor două, dar Todt nu vrea ca Bernie să controleze noua F2, iar în GP2 influența britanicului este decisivă, practic Bruno Michel fiind un delegat;
- Pe scheletul uneia dintre cele două serii rivale, FR3.5 fiind opțiunea naturală de vreme ce GP2 e controlat de Bernie.
Însă starea de sănătate a Formulei Renault 3.5 actuale este contrastantă. Pe de o parte, campionu en-titre se dovedește rapid în F1 (Carlos Sainz Jr.), iar un alt pilot titular în F1 (Roberto Merhi) ține să participe și în această serie cu Pons Racing în 2015. Un angajament paralel în monoposturi pentru un pilot de Formula 1 este ceva nemaivăzut de foarte multă vreme!
În paralel, putem analiza migrațiile dintre FR3.5 și GP2. Niciun pilot cu contract durabil în GP2 nu a făcut trecerea în această iarnă, ci doar cei ce nu-și găseau decât poziții de ”suplinitori”: Tio Ellinas, Tom Dillmann, Facu Regalia, Nicholas Latifi. În sens invers, piloți cu sezoane la activ în WSR au trecut acum în GP2: Sirotkin, Amberg, Gasly, Nato, Stockinger. Acum 12 luni, Sorensen sau Vandoorne făceau aceeași mutare, deci sensul este clar.
Acest val de plecări ale piloților de top face însă ca podiumul Seriei Mondiale să fie mai ușor de atins pentru un debutant al categoriei. Departe de ochii scouterilor din F1, piloții au ocazia de a se dezvolta fără o presiune suplimentară, iar acest aspect poate fi determinant la vârsta lor fragedă. De aceea, filiere precum Red Bull adesea optează pentru WSR în detrimentul GP2. Mai mult, familiaritatea piloților ce s-au obișnuit cu Seria Mondială din 2.0 duce la o tranziție lină înspre mai puternicele motoare 3.5.
Favoriți
Lista nu poate fi deschisă cu altă echipă decât DAMS, campioana ultimilor ani. Perechea adusă de francezi promite dueluri fantastice: fenomenul Nyck de Vries a fost de nebătut în toate variantele de Formula Renault 2.0 și este următorul diamant McLaren, în timp ce determinarea lui Dean Stoneman, un pilot ce a învins cancerul și a revenit în competiție, va fi o nucă tare. Mai mult, englezul a fost admis pe filiera Red Bull în urma campaniei excelente din GP3, unde a fost la un pas de titlu.
Dintre protagoniștii de anul trecut n-a mai rămas decât Oliver Rowland (Fortec), probabil cel mai solid pariu non-DAMS pentru 2015. Însă și Vaxiviere, refăcut după problemele de coloană, ar putea conta cu monopostul său Lotus. Tom Dillmann a fost rapid cam pe orice material și este puțin probabil ca formația Carlin să nu fie la nivel ridicat la revenire, în timp ce Roberto Merhi va scoate untul din modestul monopost Pons, la fel cum a făcut-o și cu Zeta Corse anul trecut.
Performanțe ocazionale
Piloți precum Jaafar sau van Buuren ar putea oricând să se amestece printre lideri, însă este puțin probabil să dovedească și constanță. Beitske Visser va atrage numeroasee priviri în al doilea an de FR3.5 și performanțele sale ar trebui să se îmbunătățească. Iese în evidență perechea Arden, cu versatilul Latifi și rusul Orudzhev, unul dintre puținii ce s-au putut remarca în Renault 2.0 din umbra dominatorului de Vries.
Un val de debutanți
Din cei 21 de piloți confirmați (mai este un loc liber la Zeta și Comtec nu a anunțat nimic), 11 debutează în categorie. Consecință directă a exodului numelor cu greutate, această sumedenie de oportunități va aduce în prim-plan destule nume cu palmares subțire. Unii provin din Formula Renault 2.0 și n-au prea adunat cupe din cauza lui de Vries, iar alții direct din Formula 3. Bruno Bonifacio pare un pariu interesant, dar și Aurelien Panis, fiul lui Olivier, va atrage destule priviri.
Calendar
Șapte weekenduri dedicate Seriei Mondiale vor fi completate de două evenimente dedicate: clasica etapă de la Monaco, din deschiderea F1, și o cursă pe Red Bull Ring, doar pentru monoposturile de 3.5l. Etapa franceză se mută de la Paul Ricard la Le Mans (Bugatti), iar Monza și Moscova lasă locul în favoarea Silverstone și Red Bull Ring. Din păcate pentru fanii români care și-ar fi dorit să facă excursia până la Hungaroring, această etapă a fost plasată fix în weekendul cursei de 24 de ore de la Le Mans, ceea ce va scădea masiv audiența.